Компанията Bayerische Motoren Werke е основана на 07.03.1916 г. и основно произвеждала самолетни двигатели. В последвалото столетие от BMW поставили редица рекорди, дали дефиниция на основен клон на световния пазар и доминирали пистите по цял свят. Ето и някои факти, които може би не сте знаели за тази велика компания:
- От BMW построили самолетният двигател, за който Червеният барон мечтаел.
През Първата световна война съществувал огромен глад за самолетни двигатели, особено за Германия. Затова и малката компания Rapp Motor се сработила с Otto Werke, дребен производител на самолети, обединявайки сили, за да задоволят нуждите на армията. Компанията Otto Werke се управлявала от човека, който е направил четиритактовия двигател използваем – допринасяйки за практически всеки автомобилен двигател по улиците днес. Същата технология била директно приложена в двигател, който легендарният боен пилот Червения барон нарекъл „най-великият двигател на Първата световна война“.
- Централата на BMW е огромен символ на почит към четири цилиндровото им наследство.
Въпреки че най-добре представящите се автомобили на марката от последните десетилетия използват шест цилиндрови двигатели, толкова много от основите на компанията се градят върху четирите цилиндъра, че австрийският архитект проектирал централата така, че да отдаде почит на четворката.
- Първите самолетни двигатели пренаписали Книгата на Гинес.
Освен многото рекорди за скорост и обиколки на земното кълбо, задвижван от двигател на BMW самолет достигнал почти 10 км височина, което е било сериозен рекорд през 1919 г.
- Всички мислят, че легендарното лого представлява въртяща се самолетна перка, но грешат.
Обратно на популярното мнение, логото на компанията съществува от преди да символизира самолетна перка. Наречете го иновативен дизайн, който хваща окото.
- Кръгът на логото всъщност ни връща към Rapp Motor и Бавария.
Синьото и бялото са официалните цветове на немската провинция Бавария, като сливането им с логото на Rapp Motor, компанията, която има ключово значение за основаването на BMW, съвсем естествено дава начало на известния днес символ.
- Можем да благодарим на Версайският договор за подтикването на BMW към автомобилостроенето.
След Първата световна война, Версайският договор забранил на Германия да произвежда военни самолети или двигатели за такива. Тъй като производството на компанията било сведено само до мотоциклети, тя била жадна за промяна. Дикси 3\15 станал хит.
- BMW не проектирали своя първи автомобил.
Дикси всъщност бил английски Austin. В Америка Bantam построили същата кола. В Япония бил Datsun. Austin проектирали и построили шасито, като чрез лиценз то можело да се произвежда по света и много компании налазили офертата, за да избегнат разходите, свързани с инженерната мисъл при проектирането на автомобили.
- През 1937 г. рекордът за най-бърз мотоциклет отишъл при BMW
Извън всички представи за безопасност, този мотоциклет бил способен да развие удивителните 279 км\ч.
- BMW спазват законите на аеродинамиката още от самото откриване на термина.
Това 328 Камм купе от 1940 (кръстено на бащата на немската аеродинамика) е векове напред по отношение на аеродинамиката. В средата на 60-те от Shelby прилагат същите принципи при създаването на Cobra Daytona. Идеята е, че като отрежеш задния край печелиш увеличение на скоростта в права линия с до 30%. Такава задница се нарича Kammback и все още се използва при много коли днес.
- BMW дава основата на състезания за ненормалници.
Състезанията с кошове не са били създадени от BMW – идеята за накланяне по време на завой с цел подобряване на сцеплението датира още от самото създаване на тези превозни средства. Но шофьорите на BMW били родени с дефицит на страх и чувство за самосъхранение:в самото начало състезателите нямали никакво предпазно средство за главата си, освен очила, по-късно започнали да ползват и каски.
- През 50-те BMW за малко не става част от семейството на Мерцедес.
През 1959 г. BMW е близо до банкрут, поради Студената война. Надушвайки възможността, Daimler-Benz се опитали да превземат компанията. Акционерите на BMW обаче направили грандиозна контра атака. Дори най-дребните механици помогнали с изкупуването на дялове. Тази вражда между гигантите продължава и до днес.
- М1 супер-колата на BMW е трябвало да бъде създадена от Lamborghini.
Пред 70-те двете компании се споразумели да построят състезателна кола. Германците трябвало да предоставят двигателя и някои части на окачването, останалото трябвало да е работа на италианците. В последният момент поради икономически съображения от Lamborghini се отказали, германците запретнали ръкави и така се родил първият М автомобил на BMW.
- Дизайнът на М1 и неговите сродни са наистина най-странните.
Джорджето Джуджаро е легенда в дизайна на автомобили. Създал е облика на DeLorean, както и на пистолета Beretta U22 Neos. Както и Lotus Esprit. И камерата Nikon D4. И VW Golf.
- BMW създали първата си електрическа кола през 1972 г.
Въпреки сянката на жестокостите от Олимпийските игри в Мюнхен през 1972 г., от BMW представили изцяло електрическата версия на популярния модел 1602. Автомобилът използвал 12 батерии и можел да измине 30 км с едно зареждане. Това било по-скоро експеримент на инженерите, от колкото продаваем продукт.
- 20-годишен двигател на BMW, произведен за улицата, спечелил Формула 1.
Четири цилиндровият двигател М10 бил революционен и излезнал по улиците през 1962 г. със 75 к.с. През 1983 г. инженерите успяли да извлекат 1 400 к. с. от двигател, силно модифициран, но на същата основа. Нелсън Пикет спечелил шампионата с него.
- BMW все още произвежда части от ерата на Втората световна война.
Ако планирате да се състезавате с класическото си BMW 328, все още можете да купите чисто нова трансмисия чрез програмата на BMW за класически модели. Група механици дори построили чисто нов мотоциклет R90S от 1976 г., като поръчали всички части онлайн.
- За да направи тези части, BMW съживили старият си завод за мотоциклети в Мюнхен.
Доста поетично – тонове нови стари части, произведени в класически завод на BMW.
- От BMW проектират дизайни за интериор на самолети.
Тази първа класа на Singapore Air връща BMW в самото им начало, до дните, когато са произвеждали самолетни двигатели.
- Моделът Z1 има най-якото отваряне на врати.
Колко жалко, че само малко над 8 000 бройки от този модел са произведени. Особено като имаме предвид, че това не е супер кола за милиарди.
- Някак си BMW почти създали Z1 купе.
Най-малкото щеше да е много странно, но тъй като е само концепция е някак си готино.
- BMW-тата са като Lego.
Можете да вземете Е30 (3-та серия от 80-те), да вземете задно окачване и спирачки от компакт от 1999-та, шестцилиндров двигател от Е36 и да получите отлична кола. Същият ефект може да се получи и с много други модели и части.