Всички знаем за ///М колите! Едни от най-успешните и легендарни състезателни автомобили някога, но как е започнало всичко? Всичко е започнало с Ford..
През 60-те години Форд превземат света на моторните спортове, 4 поредни победи в 24 часа на Льо Ман, доминация във Формула 1 с двигателя им от Cosworth и невероятен успех абсолютно навсякъде от туринг шампионатите до ралитата в Европа.
През 1969 година от Форд създават състезателна версия на Capri, а именно Capri RS2600. Двигателят е с увеличена кубатура, шасито е раздуто, интериора е намален, добавен е и пълен инжекцион. Спирачките, окачването и гумите са подобрени, а част от панелите са направени от фибростъкло. Звучи познато.. нали?
Колата станала невероятна, 280 конски сили при тегло от едва 950 килограма. Практически тя доминирала туринг шампионатите в Германия, а дори се справяла невероятно и в по-високи класове от нейния.(група 4) На състезания провели се на ринга, Каприто било толкова добро, че единствените по-добри времена били на автомобили прототипи с двигатели от Формула 1!
Междувременно в БМВ…
Сега, представете си какво е било чувството… Форд са печелили състезание след състезание, всъщност 13 от 16, тяхната кола е била по-добра и по-лека и вие не сте можели да направите нищо по-въпроса! Какво бихте сторили? Как бихте ги победили? Много просто.. откраднете ‘мозъка’, което е създало Каприто! Тайно БМВ наели Йохен Неерпаш и му дали неограничен бюджет. Целта е била ясна…
И така се родила ///М девизията на БМВ. Още следващата година БМВ спечелили туринг шампионата с 3.0 CSL като колата унищожила дори тежко модифицираната версия на старото чадо на Йохен – Capri 2800CSs. Състезанията били брутални, нищо не се жалело, като повечето от колите били карани от състезатели от Формула 1 като Джеймс Хънт, Фитипалди, Джаки Стюард, Лауда…
В крайна сметка БМВ разбили конкуренцията и наложили тотална доминация, като със затягащите се мерки и контрол Форд не успяли да издържат на финансовата тежест и оставали все по-назад… Един от основните проблеми за Форд било това, че трябвало да се произведат определен брой коли, съотетстващи на състезателната версия, но за пътя… За справка, един „Батмобил“ струвал 2 пъти колкото Jaguar с V12.
Раждането на една легенда
Смешното е, че БМВ продавали автомобил, който не бил легален! По-голямата част от батмобила не отговарял на законите и не бил пригоден за пътя, но на кой му пука? Колата била невероятна, дори през 1977-ма отбора на Неерпаш я „турбинира“ като извлича 800 конски сили… 800 конски сили през 77-ма без огромни промени! Имало само един проблем… нямало скоростна кутия, която да издържи такава мощност за продължително време.
Естествено М девизията не се е спряла само със състезателни проекти, още през 1972 Йохан решава, че трябва да се сложи по-голям двигател в текущата пета серия и така се ражда M535i. Идеята била проста да се създават автомобили, които да носят приходи за състезателния отбор:
И преди сме си мислели за подобна формула, но всичко ескалира, когато Йохан дойде в девизията. С помощта на този човек и няколко състезални пилота от Порше направихме невероятна кола за по-богатите ентусиасти. Не говоря за конверсия каквато Алпина правят, говоря за напълно нов автомобил на базата на пета серия.
Дори през 1976 списание Motorsport Magazine публикува статия за Йохан и неговата малка девизия от 90 човека:
За колите на БМВ можем да кажем много повече отколкото си мислите. Не всичко е просто състезание, тяхното подразделение мисли за всякакви бързи коли, вижте например 528i. За 10,000 ДМ над официалната цена може да получите двигател с увеличен обем до 3.3 литра с окачване билщайн, вентилирани дискове навсякъде, специални седалки, 7 инчови джанти и всичко това дори подлежи на официалната БМВ гаранция!
Може ли да си представите, всичко това през 1976-та!!! Та има коли в днешно време, които не притежават тези неща!
Това е основната, това е основата на ///M
Една легенда се издига, една легенда пада. Всеки път, когато видите М-ка благодарете на спрялата до вас Фиеста. Всеки път когато видите някой Форд РС да се мъчи на пистата с някоя кола от девизията си спомнете за историята. Не забравяйте как е тръгнало всичко, не забравяйте формулата на БМВ от 1976-та…
А такава е формулата на ///М девизията до ден днешен. Те правят обикновенни шосейни коли в шедьоври. Те правят непретенциозни семейни седани в истински състезателни коли шампиони. Те правят история.
Ако информацията ви е харесала, харесайте MotorWorld във фейсбук, там всеки ден се публикуват подобни статии! A, тук може да видите битката на титаните – Е30 М3 и 190Е косуърт „ЦЪК“